XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: ON THE ROLE OF LANGUAGE IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER COGNITIVE FUNCTIONS: REPRESENTATION, RECURSION AND NUMERICAL COGNITION Autor: MERCEDES MARCILESE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
LETICIA MARIA SICURO CORREA - ADVISOR
MARINA ROSA ANA AUGUSTO - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 17819
Catalogação: 12/07/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17819@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17819@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.17819
Resumo:
Título: ON THE ROLE OF LANGUAGE IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER COGNITIVE FUNCTIONS: REPRESENTATION, RECURSION AND NUMERICAL COGNITION Autor: MERCEDES MARCILESE
MARINA ROSA ANA AUGUSTO - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 17819
Catalogação: 12/07/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17819@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17819@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.17819
Resumo:
This thesis investigates the possible relationship between two central aspects
of the human cognition, namely, the capacity of any child to acquire a natural
language (in the absence of neurological or social impairments) and the development
of high cognitive abilities, which appear to be specifically human. As far as the latter
is concerned, numeral abilities involving calculus with exact quantities and the ability
to integrate information from different cognitive domains are focused on here. Two
fundamental aspects of human languages are considered in this regard: representation,
in so far as languages include a lexicon, and recursion, in so far as they incorporate a
computational system that operates on lexical items recursively. This study is inserted
into a research program aiming at articulating a minimalist conception of language
with a theory of language processing and acquisition (Corrêa, 2005-2009; Correa &
Augusto, 2007). The idea that language is crucial for the integration of information
from different cognitive systems (Spelke, 1992-2010) is also incorporated here. The
working hypothesis guiding this investigation is that the role of language in the
development of numerical abilities can be related to those two fundamental aspects:
language provides the means of representing exact quantities, in so far as the lexicon
includes numerals (number words) and is endowed with recursive operations that
enable information stemming from different domains to be integrated in a single
linguistic expression. Moreover, recursion is a property that can be shared by systems
pertaining to different cognitive domains. Two sets of experiments are reported, each
of them devoted to questions pertaining to representation and recursion, respectively.
Five experiments were conducted with 2-6 year olds and adults. An experiment
carried out only with adults explored the possibility of a cross-domain priming effect
to be obtained when recursive structures (sentences with relative clauses and
recursive numeral expressions) are sequentially presented. Additionally, four aphasic
patients were submitted to one task of each set of experiments. The results suggest
early sensitivity to the distinction between numerals and other sorts of number words
(quantifiers). Numerals appear to be associated with exact quantities even before their
exact meaning (from 1- 5) has been acquired. Recursion appears to be operating
before the age of six. Difficulties in dealing with the processing of recursive linguistic
structures usually ascribed to children appear to be due to non-linguistic factors
and/or to methodological problems in the assessment of children’s recursive abilities.
Cross domain structural priming effects failed to be obtained. As a whole, the results
are compatible with the hypothesis orienting this thesis, though caution is required
when cross domain effects are considered.