$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: REVISITING THE ACQUISITION OF PASSIVE SENTENCES IN BRAZILIAN PORTUGUESE: AN EXPERIMENTAL INVESTIGATION FOCUSING COMPREHENSION
Autor: JOAO CLAUDIO DE LIMA JUNIOR
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARINA ROSA ANA AUGUSTO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 20650
Catalogação:  01/11/2012 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=20650@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=20650@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.20650

Resumo:
This study investigates the acquisition of the passive structure from the point of view of a conciliatory approach between computational metrics and processing demands. The formal analyses from Generative Linguistic Theory (Boeckx, 1998; Collins, 2005) are revisited and made compatible to the distinctions proposed by the Integrated Model of on-line computation (Corrêa AND Augusto, 2007; 2011) -Modelo Integrado da Computação on-line, considering the peculiarities of on-line processing. Our hypothesis is that the structural complexity associated with an eventive passive would imply the existence of measurable computational cost movement, which would be responsible for the difficulty children have on verbal passives. The absence of the relevant type of movement in adjectival passive constructions with copular characteristics would explain why children are initially capable of dealing with short agentive passives. We assume that, in Portuguese, children do not attend to the differences auxiliary selection implies in the target grammar. Three psycholinguistic experiments were conducted, in order to investigate the hypotheses proposed. The first two experiments show some difficulty on every verbal passive in Portuguese (except for short agentive passives) and highlight the relevance of aspectual and semantic features allowing a simpler derivation to be licensed in the logical form. The last experiment evaluated children´s ability to distinguish the different auxiliaries involved on the derivation of short passive sentences. The results are compatible with the hypotheses and suggest that children would take adjectival constructions into account in achieving full acquisition of verbal passives.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES, APPENDICE AND ANNEXES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui