$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Formato DC | MARC |



Título: DEMONSTRATION OF QUALITY AND TECHNICAL COMPETENCE OF LABORATORIES: MODULAR STRATEGY FOR IMPLEMENTATION OF QUALITY SYSTEM IN THE ACADEMIC ENVIRONMENT MODULAR STRATEGY FOR IMPLEMENTATION OF QUALITY SYSTEM IN THE ACADEMIC ENVIRONMENT AND IN RESEARCH DEVELOPMENT LABORATORIES
Autor: GILBERTO OLIVEIRA GOMES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  NORBERT FRITZ MIEKELEY - ADVISOR
MAURICIO NOGUEIRA FROTA - ADVISOR
PETER BODE - ADVISOR

Nº do Conteudo: 2066
Catalogação:  01/11/2001 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=2066@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=2066@2
Referência [es]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=2066@4
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.2066

Resumo:
Quality assurance and quality management are based on principles that are universally applicable. The principles origin from industry and international trade, e.g. for conformity assessment. The importance of the quality of testing services is obvious, characterizing the economical impact on international trade.Moreover, the economical development and related powers by large common and national markets result in the formation of trade barriers, reducing the opportunities for free competition.To some, the globalization of the economy was seen as a wrong direction; others were stimulated to further harmonization of the quality practices. This has led today toa well- organized system of rulesand norms and mutual recognition thereof, resulting in internationally accepted accreditation of testing laboratories.The rapid growth of testing laboratories with quality systems was therefore due to (i) the strong need for internationally accepted export certificates and (ii) the need for objective demostration of the quality of services as a warranty to the quality of products and services on competing markets. Impelled by these developments the testing laboratories providing services to production and export of goods became increasingly trustful. But laboratories in the reserch, development and teaching areas were initially immune to these views on quality practices and/or had no external drivinig forces for this. In this dissertation aiming at a Master degree,the presented work focuses on development of quality practices in the academic environment and development laboratories.The main consideration of this workis to implement quality practices without deviating from the rigid structure of the norms.To this end, various typical quality pactices were evaluted against the requeriments of the international standard ISO/IEC 17025. This has resulted in dissecting and ordering these requirements by priority. This should contribute to reduce the technical and psychological barriers and simplify the implementation of this complex process in the academically environment.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF  
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui