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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: EDUCATION IN TERREIROS: THE WAY SCHOOL GET IN TOUCH WITH CHILDREN WHO ARE FAIHFUL TO CANDOMBLÉ Autor: MARISTELA GOMES DE SOUZA GUEDES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
VERA MARIA FERRAO CANDAU - ADVISOR
Nº do Conteudo: 7708
Catalogação: 27/01/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7708@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7708@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.7708
Resumo:
Título: EDUCATION IN TERREIROS: THE WAY SCHOOL GET IN TOUCH WITH CHILDREN WHO ARE FAIHFUL TO CANDOMBLÉ Autor: MARISTELA GOMES DE SOUZA GUEDES
Nº do Conteudo: 7708
Catalogação: 27/01/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7708@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7708@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.7708
Resumo:
Ricardo Nery, Paula Esteves, Joyce dos Santos, Jailson dos
Santos, Luana Navarro, Michele dos Santos, Alessandra dos
Santos, Noam Moreira and Felipe dos Santos are children
and teenagers (Joyce and Jailson are adults already) who
are faihful to Candomblé. Like other children, they play
specific role, are given titles in the hierarchy of the
terreiros and are pried of their religion. Many children
get in touch with Candomblé and, after a long period, they
are ready to be possessed by Orixás. For 13 years, I have
accompanied, watched, interviewed and photographed those
people and I have seen their growing up in the terreiro.
At the same time I have tried to look into the way school
get in touch with children and teenagers who are faihful
to Candomblé, mainly after the approval and the
application of the Law of Religion Teaching for Rio de
Janeiro (Law 3459), that laid down a confessional religion
teaching in the State. The theoretical references used to
cross the bridge from terreiro to school is the discussion
on multicultural education. That is the matter of that
research.