$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Formato DC |



Título: YOUTH VOICES CENTERSTAGE: EXPERIENCES OF INTEGRATION AND SELF-DETERMINATION THROUGH THE PERFORMING ARTS IN RIO DE JANEIRO
Autor: AMBER MARIA LEVINSON
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  BERENICE DE OLIVEIRA CAVALCANTE - ADVISOR
Nº do Conteudo: 8279
Catalogação:  10/05/2006 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8279@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8279@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.8279

Resumo:
This study investigates the dialogue between art and its context by way of two arts-based socio-cultural movements that work with youth in Rio de Janeiro´s favelas (slums, impoverished areas): Grupo Nós do Morro (We from the Hillside) and Grupo Cultural Afro Reggae. Focusing on the performing arts (particularly theater and music), the study begins by identifying aspects of the socio-cultural dynamics in Rio de Janeiro, particularly the relationship between the favelas and the asphalt (middle- and upper-class neighborhoods), in order to contextualize the work produced by Nós do Morro and Afro Reggae. Taking into consideration the relationship between space/territory - both physical and cultural/symbolic - and inclusion in society, we explore innovative ways in which these two movements create space in the social consciousness and facilitate integration of people from different areas and ends of the social spectrum. This communication and collaboration is a two-way process that promotes not only social inclusion, but social integration. We also examine original works of art produced by the two movements, showing the themes and artistic styles they have developed, which in highly visible ways project voices of youth from the favelas into the regional, national and international spotlight. An interpretation of plays and songs created by Nós do Morro and Afro Reggae reveals a prominent concern with issues of identity and cultural memory. This thesis brings out similarities as well as marked differences between Nós do Morro and Afro Reggae, both successful leaders in their field but structured around different principles and objectives. In this way, they show how different approaches to art and performance can both lead to integration and self-determination of social groups.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF  
CHAPTER 1  PDF  
CHAPTER 2  PDF  
CHAPTER 3  PDF  
CHAPTER 4  PDF  
CHAPTER 5  PDF  
CONCLUSION  PDF  
BIBLIOGRAPHY  PDF  
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui