XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: THE SCHOOLARIZATION OF POEM OR THE POETIZATION OF SCHOOL: FROM THE INVERSE TO THE VERSE Autor: MARIA TEREZA SCOTTON JOSE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
LEANDRO AUGUSTO MARQUES COELHO KONDER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 8720
Catalogação: 24/07/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8720@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8720@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.8720
Resumo:
Título: THE SCHOOLARIZATION OF POEM OR THE POETIZATION OF SCHOOL: FROM THE INVERSE TO THE VERSE Autor: MARIA TEREZA SCOTTON JOSE
Nº do Conteudo: 8720
Catalogação: 24/07/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8720@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8720@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.8720
Resumo:
This study conceives poem as an art which operates in the
reinvention of reality, allowing human beings to better
understand themselves and the others; hence, the
consideration of the creative and esthetic existence it is
able to provide in school education. The study also
detects the difficult relation slowly established between
school and its use of poems, whether by means of an
inappropriate selection of poem distortions or, when
esthetically valid, transformed and disfigured by merely
technical activities. In the 80s, the diffusion of the
language conception as a means of verbal interaction
caused a turn in the teaching of the Portuguese Language,
affecting the country´s educational policy in the second
half of the 90s, as seen in the National Standard
Curriculum for the Portuguese Language (Parâmetros
Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa) and in the
National Program for the Didactic Book (Programa Nacional
do Livro Didático), which mainly use the discourse genre
theory as a reference for language work. Nevertheless,
analyses done by several authors show that the changes
caused by the language conception as a means of verbal
interaction have brought forth very little change in the
mistaken form in which poem is used in school. The
didactic book is made mostly responsible for the
inappropriate schoolarization that it offers, as well as
the publishing market which circulates works which, from
the esthetic point of view, are not so representative.
Thus, this research was done in four schools in the city
of Juiz de Fora, MG, each one part of different teaching
districts (or units), involving 4th and 8th grades, with
the objective of investigating the schoolarization of poem
in Middle School classrooms, in two situations: in 4th and
8th grades in which the didactic book was not used, and in
the same grades in which the book had been especially
recommended by the MEC systematic evaluation, published in
the Guia do Livro Didático (Didactic Book Guide). The
critical paradigm was methodologically opted for,
outlining the following investigation questions: How are
the verbality/reading/writing practices developed in the
Portuguese Language classes? How is poem inserted in these
practices? How does the interaction with poems, provided
by schools, allow children and adolescents to manifest
their identity, to make choices, to express their views of
the world? How does the presence or absence of the
didactic book favor the esthetic experience of teachers
and students with the poems? It was possible to detect
satisfactory changes in the use of poems made by the
school, helping emerge the esthetic experience and the
manifestation of the children and the adolescent´s
alterity. The value ascribed to poetic language is
evident, a language which represents the other voice faced
with the abundance of mass media discursive genres present
in the classrooms and currently submitted, most of the
times, to an erroneous schoolarization.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
CHAPTER 6 | |
REFERENCES |