XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: AP AND REUTERS NEWS AGENCIES IN BRAZIL: A FEEDBACK FLOW OF SCHEDULING IN THE MOBILE DEVICES AGE Autor: MARIA ANGELICA DIAS DA CRUZ
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
LEONEL AZEVEDO DE AGUIAR - ADVISOR
Nº do Conteudo: 64142
Catalogação: 28/09/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64142@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64142@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.64142
Resumo:
Título: AP AND REUTERS NEWS AGENCIES IN BRAZIL: A FEEDBACK FLOW OF SCHEDULING IN THE MOBILE DEVICES AGE Autor: MARIA ANGELICA DIAS DA CRUZ
Nº do Conteudo: 64142
Catalogação: 28/09/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64142@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64142@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.64142
Resumo:
The study has explored how the global news agencies Reuters and Associated
Press (AP) based in Brazil conceive the new digital journalism from the second
decade of the 21st century. Considering the target audience is not the general public
directly, but its contractors, we observed that social networks and digital platforms,
places of many voices, influence their agendas and news production of video, in
addition to the impact of disinformation on their productive routines, which count
on fact check teams. We start from Agenda Theory studies, in which Maxwell
McCombs (2009), one of the founders of the research tradition on scheduling,
focuses on the news vehicles power to define the public s agenda, shaping public
opinion by determining which the central issues of public attention are. Keeping a
focus on contemporary journalism in the wake of scheduling, the present work
supports the hypothesis that there is a feedback flow of agendas between the media
and the public. We suggest the on demand concept, in digital journalism scenario,
which interferes in scheduling one way – known as a unidirectional flow of
influence from the mainstream media to the public - to the extent that public and
sources also start to guide the means of communication. The public and social
networks also guide both agencies sometimes. The audience on a daily basis
generates a flood of video contents, so that Reuters and AP routines rely on new
practices of daily checking of events and changes in the operationalization and news
production, in order to supply their digital clients as well as the social network
formats. The study also includes a bibliographical research tracing back a timeline
of the first global news agencies, in order to observe the changes both in journalistic
language, distribution forms and operationalization as technological development
grows. A look that comes from the news delivery and stock quotes to the press and
finance houses, through the carrier pigeons and 1850 telegraph to the news
distribution system of mobile age. Digital journalism has made possible the
growing co-productions by public mediators, not forgetting to highlight the
audience and sources approaches in the news production processes with
professional journalists. The digital networks scenery that nowadays carry
disinformation and allow new voices interfering in communication media agendas
brings the effects of an influence changing of flow that also occurs from the public
to the media agenda. A noticeable effect in both agencies AP and Reuters in Brazil,
that sometimes select what will become news from the stories suggestion not
coming from the official press channels. In order to meet digital platforms
expectations, we also verify AP and Reuters in Brazil adapt their video contents,
that are edited from the original news reports distributed to their customers, into a
leaner and more attractive version, without sacrificing credibility, temporality and
accuracy.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |